Podcastserie: Sansernes arkitektur
Arkitektur og byen beskrives ofte som noget, vi ser. Men alle sanser sættes i svingninger af vores rumlige omgivelser. At vi oplever et hus, et landskab, et byrum eller et værelse som rart, spændende eller utrygt at være i, skyldes sansepåvirkninger, som bliver til følelser, der indvirker på vores adfærd.
I podcastserien Sansernes arkitektur sætter jeg spot på hver enkelt sans og dens betydning for oplevelsen af vores fysiske omgivelser. Serien er blevet til på en legende måde, hvor jeg har fundet to personer til hvert afsnit, som ikke er arkitekter men har en særlig nørdet viden om lige præcist den sans, udsendelsen handler om, og hvordan den sans har at gøre med arkitektur, by og steder.
Interviewene blev lavet som samtaler, hvor jeg bragte personernes egne historier på banen også, og det viser sig, at de fleste har en særlig grund til at interessere sig for lige netop den sans, de interesserer sig for.
Høresansen er genstand for første afsnit. Her taler jeg med to lydforskere, som begge er interesseret i, hvordan lyd og høresansen påvirker oplevelsen af arkitektur og steder.
Musiker, lyskunstner og lydforsker Marie Højlund arbejder i sin musik med at få stedets naturlige lyde med på sine optagelser. Er der en måge, som skriger, skal den med, og er der vind eller trafikstøj, kommer det med på optagelserne. Hun har også forsket i, hvordan man kan designe lydmiljøer på hospitaler, som gør godt for pårørende til syge.
Nina Gram har forsket i, hvordan vi bruger vores høretelefoner til at designe lydoplevelser, når vi færdes i byen.
I afsnittet om følesansen taler jeg med filmkunstner Kassandra Wellendorf, som siden 1990erne har lavet film om steder, byer og huse. Hun siger om sine film, at hun har brugt kameraet til at forsøge at komme tæt på eller trænge ind i huse og byer, ind i overfladernes sprækker og ned i materialerne. I hendes film er der ofte et menneske, som rører ved byens overflader, og derefter rører ved sig selv. For Kassandra Wellendorf er kameraet og billederne et forsøg på at røre med øjnene, som hun siger.
Tekstildesigner Kirstine Mandsberg har også et passioneret forhold til følesansen. Hun stod bag udstillingen "Please touch", hvor hendes bløde skulpturer tilbød sig som genstande, de besøgende gerne måtte røre ved. Hun arbejder med taktilitet og farver, og hun satte mig i stævne ved Paladsbiografen, fordi det er en bygning, hun har lyst til at spise. Den smager af frugtslik, siger hun.
Tredje afsnit af Sansernes arkitektur handler om lugtesansen. Her taler jeg med Jaco Fabricius, som er leder af Kunsthal Aarhus og har stået for at udvikle "Aarhus-parfumen" som et kunstprojekt til Kulturbyen. Et open call fik aarhusianere til at skrive, hvilke lugte, de forbandt med Aarhus, og parfumedesignere brugte de input til at skabe parfumen.
Casper Holm er strategisk designanalytiker og optaget af lugtesansens betydning for oplevelsen af rum og byen. Han har bl.a. lavet en installation til Louisiana, som var en installation, der tilsatte dufte til rum.
Til serien har jeg fået komponeret ny musik, nogle meget sanselige og legende små musik- og lydstykker, at Eske Nørrelykke og Kristian Mondrup. Grafik til serien er lavet af David Bülow.
Hele serien kan lyttes på din podcastapp, hvis du tilføjer "Bylyd", på Spotify og på www.bylyd.dk.
Serien er tilrettelagt og klippet af mig. Lydmixet af Maiken Vibe Bauer.
Serien er blevet til med generøs støtte fra Dreyers Fond.